28.7.10

To unwrap one-self

Aku bukan manusia yang melimpah dengan rasa gembira walaupun berkebolehan untuk berpura-pura begitu 24/7, sudah sebati agaknya. Seperti juga langit, takkan selalu cerah. Takkan juga selalu gelap dan mendung. Ada juga pelangi sekali-sekala di kakinya. Dia juga tahu menangis bila terlebih beban.

Dan bila dia menangis, hujan pula muncul. Setiap titis yang jatuh bagaikan melodi untuk jiwa yang merusuh. Bunyinya, baunya. Hujan bagaikan seorang teman baik tempat dicurah cerita segala lara yang terwujud. Aku ini; sangat sukakan hujan kerana hujan selalu jujur.

Manusia, kalaupun jiwanya besi buatannya, tetap juga berkarat. Tidak ada manusia yang langsung tidak beremosi, cuma mungkin dikekangkan dari menjadi pameran jalanan mata-mata yang mencuri pandang. Mungkin jiwanya sensitif, atau langsung tidak sesuai untuk dikongsi semua.

Dan aku; cuma mahu segala yang aku pinta angankan bergolek ke mari dan kekal saja di sini. Tidak di sana mahupun di situ. Memang usaha aku ke arah itu. Untuk punya untung begitu. Bukan tamak bukan untuk berkemahuan seperti ini? Aku ini baik orangnya.

Tetapi dunia selalu bohong padanya.

2 comments: