18.5.11

Nota-nota cinta yang kalut

Catatan aku sini lebih berupa surat-surat yang tak akan sampai ke tangan penerima.

Surat-surat cinta.
Mungkin ia sepatutnya bertajuk surat-surat yang tak terbalas.

Ataupun untuk-mu penghuni hati.

Atau wahai kekasih yang tak terwujud.

Atau yang ter-untuk padamu wahai manusia yang telah menggegar jiwa aku yang kalut lagi kabut tak tentu arah ini.

Manusia, aku juga manusia yang punya hati dan perasaan. Yang bermahu untuk bermanja dan berlelah bersama manusia yang punya kefahaman sama. Mungkin coretan sebegini tidak akan memberi impak pun kalau-kalau kau dapat tahu tentangnya. Yang nyata, aku takkan menjadi orang yang akan memberitahumu tentang tulisan-tulisan jiwa berkeladak yang ini. Aku ini bukan orang yang mampu membuat manusia-manusia berpaling untuk kali kedua setelah mati pandangan pertama.

Melainkan mereka ada kuasa super untuk terus menilai baca hati dalam sini. Kalau ada yang begitu, tak akan ada yang akan jauh dari aku.

Sebagai manusia yang belum terarah dengan baik, aku cuma ada kau sebagai penentu jarak selamat aku untuk terus bernafas di sini. Salahkah untuk punya perasaan? Tuhan tidak melabelkan ini sebagai dosa bukan. Percayalah, degup ini masih ada untuk kau.

Cebis-cebis kata yang bersilang buat aku tak senang duduk dalam beberapa ketika yang berlalu.

Aku masih mengharap dan menunggu kalau-kalau ada apokalips dari langit akan menjelmakan diri dan membantu aku dalam menapakkan diri di sini.

Kekangan yang bergomol dengan perasaan aku cuba buat tak endah. Ada kejadian di sebelah sana yang aku tahu telah meresahkan seorang daripada beberapa manusia yang aku ambil berat. Ada kejadian di atas kejadian. Kejadian berlapikkan kejadian. Akibat beratribut akibat yang lain. Ada kejadian di sini yang membuat hati aku tidak tenteram untuk mengendalikan hidup sendiri.

Kesimpulannya, aku masih perlu kau untuk menyambung nyawa yang ini.

2 comments: