20.5.20

Gelap I


Aku dalam lubang gelap di tengah hutan, cuba merangkak keluar, memanjat tebing yang tinggi. Setiap kali tangan berjaya memegang batu-batu di dinding, usaha nak mengangkat diri tetap tak berhasil bila batu-batu kecil tersebut runtuh berderai. Aku perlu mencari dan memegang batu yang besar dan melatih kekuatan diri dengan baik sebelum mencuba lagi. Kerna berulang kali begini, yang aku dapat cuma penat dan tangan yang kian tak bermaya.

Diam di situ, banyak benda bermain di benak fikiran. Sesekali aku cuba menjerit meminta tolong, kalau-kalau ada yang mendengar. Cuma siulan burung-burung hutan yang menyahut, memberi sedikit hiburan dalam sunyi sendirian. Ada yang singgah bertenggek di tebing, bagaikan duduk saling berbicara dengan aku yang semakin banyak termenung.
Berkira-kira tentang pilihan yang ada, aku sedar aku penakut dan lemah.

No comments:

Post a Comment