6.5.10

penilaian dengan menggunakan hanya penglihatan semata sudah tidak boleh diterima-pakai

barangkali seseorang itu menjadi dewasa adalah bila dia mula memegang kukuh ironi-ironi kehidupan yang menggigit seraya menerima tanggungjawab penuh dalam menyambung nyawa yang diberi. perkara yang konsisten dan juga yang tidak konsisten dalam menapak itu dapat diimbang; memudahkan urusan untuk memasak pacang hidup keras-keras. tanah yang memegang mungkin ada kelemahan dalam komposisi yang sedia, tapi bila dicampur dengan sebatian sepatut secukup maka masalah tumbang mungkin lupus sudah. ada persoalan yang wujud kadangnya langsung tak punya penyelesaian yang satu kerna segalanya subjektif. maka ketikanya perlu untuk terus-terus saja menyusur ke arah apa yang dirasa perlu dalam melayan pemberontakan jiwa-jiwa yang seringkali dilabel terkurung sendiri.

macam mana lagi untuk dinilai kewarasan, moraliti dan kewujudan utuh manusia-manusia hipokrit, manusia-manusia urban dan pelbagai spesis manusia lain yang ada bilamana usaha-usaha yang terbit rata-rata dihukum bias dek cahaya kegelapan yang menjadi pancaran setiap antara mereka.

aku masih di sini. berganjak cuma untuk makan, tidur,senyum pada manusia sekeliling yang memandang dan melaksanakan tugas-tugas yang dianggap kepentingan utama supaya esok-esoknya kertas-kertas yang dipuja nilai itu memenuhi ruang-ruang dompet yang lusuh ini. heh-

3 comments:

  1. luna
    sama macam mana cik luna?
    ;)

    dobot
    ada saja.cuma diam-diam.

    ReplyDelete